środa, 11 marca 2015

Na pierwszy ogień...

... idą Górale, a ściślej mówiąc Podhalanie. Zapewne wydaje Ci się, że wszyscy Górale są tacy sami, jednak ich samych spokojnie można podzielić na kilkanaście mniejszych grup etnicznych. Dzisiaj zajmiemy się jedną z najbardziej licznych, czyli Podhalanami. Grupa ta, jak łatwo się domyśleć mieszka na Podhalu, czyli jak podpowiada Wikipedia:  "W południowej Polsce u północnego podnóża Tatr, w dorzeczu górnego Dunajca z wyłączeniem obszarów leżących na prawym brzegu Białki i prawym brzegu Dunajca, poniżej ujścia Białki."


 Sztuka


 Kultura ludowa Podhala – podobnie jak kultura innych regionów Polski – ulegała na przestrzeni wieków różnorodnym zmianom. Największy rozkwit kultury góralskiej nastąpił pod koniec XIX wieku, kiedy zaczęto popularyzować Tatry i samo Podhale. Podhale  jeden z nielicznych regionów Polski, którego mieszkańcy nadal zachowują i kultywują własną tradycję (niejednokrotnie łącząc nowoczesność z dawnym stylem, np. w stroju, muzyce, rzeźbie).
 

Obrzędy



Wiele obrzędów i zwyczajów przetrwało w obyczajowości ludowej, stanowiąc jej trwały element w tradycji przekazywanej z pokolenia na pokolenie.Na ukształtowanie się wielu z nich złożyły się i obrzędy z czasów pogaństwa jak i późniejsze-chrześcijańskie. Niewykształceni ówcześni ludzie bali się czarów, bowiem uważali, że rzucane są one zarówno na nich, ich dorobek, na bydło, na tzw.majętność całą. W związku z tym wierzyli w skuteczność wielu metod przeciwdziałających negatywnym skutkom czarów, w tym m.in.w: 

  • smarowanie święconym czosnkiem słupów w stajniach
  • kadzenie krów święconymi ziołami, 
  • rozsypywanie maku przy wejściu do stajni. 

 

Święta

 

 Boże Narodzenie

 

 W wigilię Bożego Narodzenia przynoszono do domu mojkę, choinkę, którą przystrajano czerwonymi jabłkami, ciastkami, cukierkami i zabawkami wykonanymi przez dzieci (zazwyczaj zabawki były zrobione z bibuły, papieru i słomy). Kwiatami z bibuły ozdabiano również święte obrazy, a w kącie izby stawiano snop zboża.

                                                Wielkanoc


 Najważniejsze obrzędy wielkanocne to święcenie wody, ognia i pokarmów. W Wielką Sobotę gospodarz przynosił z kościoła do domu święconą wodę oraz głowienki ognia – z poświęconego przez księdza ogniska, które paliło się przed świątynią – potem szedł do stajni, by poświęcić i okadzić zwierzęta. Woda była potrzebna przez cały rok – kropiono młodą parę, gdy wychodziła z domu do kościoła; owce, gdy szły "na szałas"; ziarno przed siewem. W kościele święcono też potrawy. Do kosza wkładano chleb, masło, ser, jajka, kiełbasę, sól, chrzan, mięso, baranki wypiekane z ciasta lub wyrabiane z sera w specjalnych foremkach.


 Wesela 

 

Po ceremonii ślubnej na weselników czekała na moście brama z dwóch tworzących trójką żerdzi, przymocowanych do poręczy. Na wierzchołku bramy były dwie butelki z wodą, a prze most przeciągano łańcuch. Obok stali chłopcy – przebrani za dziadów, Cyganów – tańczyli, śpiewali i żądali "okupu". Od państwa młodych dostawali wódkę, ciasto, od starostwa pieniądze. 


 

 Stroje

 

Męski


 Męska odzież odświętna przetrwała do naszych czasów w stosunkowo mało zmienionej formie, przede wszystkim jeśli chodzi o stosowane do jej wytwarzania surowce (płótno lniane, sukno, skóry), ale także i kroje. Podstawowe oraz najbardziej znane elementy stroju męskiego to kapelusze, sukienne spodnie (portki), a także cuchy (czarne i białe) pełniące rolę okrycia wierzchniego. Ponadto w skład tego ubioru wchodziły koszule, kamizelki, pasy oraz obuwie (wysokie buty z cholewami typu węgierskiego, półbuty, buty do kostek i przede wszystkim kierpce), a uzupełniały go spinki (do spinania koszul), fajki oraz ciupagi.

 

 Damski

 

Podhalański strój kobiecy, łatwo ulegał modom, poddawał się silnym wpływom z zewnątrz. Jeszcze w I poł. XIX w. (okres pierwszy) współistniały w nim samodziały lniane, przeznaczane między innymi na szale (rańtuchy), koszule oraz drukowane spódnice w kolorze indygo i fartuchy.Okres drugi (II. poł. XIX w.) to czas naśladowania mody przejeżdżających na Podhale kobiet z miasta. Góralki zaczęły wtedy nosić kaftaniki  szyte z gładkich, takich samych jak spódnice tkanin. Na początku XX w. (okres trzeci) pojawiły się wizytki czyli bluzki zakładane do długich, szerokich kopiastych spódnic. W latach międzywojennych i późniejszych (okres czwarty i piąty) spódnice stają się coraz krótsze, przeznacza się na nie głównie kwieciste tkaniny tybetowe. Ponadto ważnymi elementami stroju, niezależnie od okresu kiedy go noszono były, wiązane pod brodą chustki i czerwone korale, najwyżej ceniono te z korala prawdziwego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz